Науково-дослідна лабораторія

"Науково-методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри та реалізації ігрових методів навчання в освітньому просторі Запорізького регіону" 



Дослідницький напрям


Тему Лабораторії «Науково-методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри та реалізації ігрових методів навчання в освітньому просторі Запорізького регіону» обрано відповідно до комплексної наукової теми Комунального закладу «Запорізький   обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради «Розвиток компетентностей суб’єктів освітнього процесу у системі неперервної освіти» (номер державної реєстрації ДР№0113U007511)  у межах Меморандумів про співпрацю між КЗ «ЗОІППО» ЗОР та The LEGO Foundation (Королівство Данія), (2017, 2019).

Об’єкт дослідження – процес запровадження ігрових методів навчання в закладах освіти Запорізького регіону.

Предмет дослідження –  науково-методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри.

Мета дослідження – наукове обґрунтування системи науково-методичного супроводу розвитку професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри та реалізації ігрових методів навчання в освітньому просторі Запорізького регіону.

Гіпотеза дослідження полягає в припущенні, що запровадження діяльнісного підходу та ігрових методів навчання в закладах освіти Запорізького регіону будуть ефективними за умови науково-методичного супроводу розвитку професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри в системі післядипломної освіти.

Предмет, мета й гіпотеза визначили такі завдання науково-дослідної роботи:

- вивчення досвіду реалізації ігрових методів навчання, його презентація та поширення;

- участь у міжнародних моніторингових дослідженнях щодо створення екосистемного підходу в освіті, системних та стійких трансформаційних змін, особливостей впровадження діяльнісного підходу та підходу «навчання через гру»;

- здійснення наукових досліджень із підготовки педагогів до впровадження підходу «навчання через гру», опублікування їх результатів у міжнародних та вітчизняних наукових виданнях.


Результати експериментального дослідження стану професійної компетентності педагогів щодо фасилітації гри та реалізації ігрових методів навчання (2023)



Результати дослідження проблеми впровадження діяльнісного підходу в Новій українській школі

(опитування 598 вчителів початкових класів Запорізької області)



Дослідження проблеми впливу  діяльнісного підходу на розвиток наскрізних умінь у дітей дошкільного і молодшого шкільного віку

У результаті дослідження проблеми впливу діяльнісного підходу на розвиток наскрізних умінь у дітей було вивчено здобутки сучасних вітчизняних і зарубіжних науковців, проаналізовано підходи, які запроваджуються в дошкільній та початковій освіті для навчання через гру. В ході дослідження з’ясовано, що науковці Центру з питань творчості, гри й навчання «LEGO Foundation» вважають, що використання навчання через гру  обмежено рамками формальної освітньої системи початкової школи.

Так, пані Рейчел Паркер (Rachel Parker), старший науковий співробітник Австралійської ради досліджень у галузі освіти (Australian Council for Educational Research – Рада «ACER») і доктор Бо Ст’єрне Томсен (Bo Stjerne Thomsen), керівник із питань досліджень «LEGO Foundation»  серед основних причин називають:

• гра та навчання часто розглядаються як дихотомія (Pyle і Danniels, 2017);

• навчання через гру та діяльнісний підхід загалом асоціюється з дошкільним навчанням (Jay і Knaus, 2018; Smith, 2015);

• діяльнісний підхід часто розглядається як неструктурований та такий, що скеровується виключно дитиною (Smith, 2015).

Виявлена обмеженість спрямувала діяльність науковців на розширення розуміння навчання через гру за межі раннього віку і на основі проведеного аналізу педагогічних підходів, які розглядаються як релевантні діяльнісному, а саме: активне навчання, кооперативне навчання, емпіричне навчання, навчання через відкриття, навчання на основі запитів дітей, проблемне навчання, проєктне навчання та педагогіка Монтессорі. 

Отримані результати доводять, що інтегровані педагогіки можуть бути ігровими та високоефективними; здатні позитивно впливати на навчання учнів у соціальному, емоційному, фізичному, креативному і когнітивному вимірах; можуть в сукупності забезпечити діяльнісний підхід, що відповідає його п’ятьом характеристикам («LEGO Foundation», 2017).