28 березня 2022 р. виповнюється 430 років видатному чеському мислителю-гуманісту, педагогу-новатору, реформатору, філософу, письменнику Яну Амосу Коменському (1592-1670 рр.). Педагог-реформатор, один із основоположників дидактики запропонував інтелектуальному світу метод пізнання людини, який застосував на рівні освіти і створив теорію навчання, що лежить в основі сучасної системи освіти.
Одна з головних ідей Коменського полягала в тому, що освіта важлива для будь-якої людини і повинна бути достпною усім соціальним верствам. Центральною працею педагогічної теорії Яна Амоса Коменського вважається «Велика дидактика». Педагог проголосив "вічний закон" в освіті: «вчити і вчитися всьому через приклади, настанови та застосування на ділі» і серед різноманіття навчальних методів виокремлював гру, яку вважав необхідною формою діяльності дитини, що відповідає її природі та схильностям. Гра - серйозна розумова діяльність, у якій розвиваються всі види здібностей дитини; у грі розширюється і збагачується коло уявлень про навколишній світ. Розглядаючи гру як умову радісного дитинства та як засіб всебічного, гармонійного розвитку дитини, Я.А. Коменський радив педагогам уважно ставитися до ігор і використовувати їх у навчанні.
Ян Коменський першим послідовно обгрунтував у педагогіці принцип природовідповідності і розглядав людину як частину природи. Педагог указував на те, що людина складається з усіх основних елементів природи, вона – світ у зменшеному вигляді, мікрокосмос, і стверджував, що й розвиток її відбувається за спільними з природою законами. У своїй концепції педагог дійшов висновку, що процес навчання і виховання повинен повинен також будуватися у відповідності з законами природи. Для Коменського теорія природовідповідності у вихованні означала визнання рівності всіх людей і те, що їх права на осіту є рівними. Даний принцип є актуальним і знаходить своє застосування і в сучасній прогресивній педагогіці.
Ян Амос Коменський. Вікіцитати. https://uk.wikiquote.org/wiki/
Ян Амос Коменський. Велика дидактика. Читати
Витрикуш І.В. Педагогічні ідеї чеського педагога – Яна Амоса Коменського